Cate ceva despre intretinere


In perioada aceasta, multe persoane au probleme cu asociatiile de proprietari, atat cu plata intretinerii cat si cu sumele afisate si uneori „umflate” de catre administratorii de bloc. Daca vi se pare ca factura „nu este in regula”, e bine sa cereti lamuriri presedintelui de bloc sau sa mergeti sa va arate chitantele de la furnizori si sa va explice cum s-a facut calculul. Deasemenea, la cea mai mica nelamurire in legatura cu plata intretinerii, puteti pune o intrebare, in scris, asociatiei de proprietari. In cazul in care nu i se raspunde (desi sunt obligati sa o faca in termen de sapte zile), atunci va puteti adresa la primaria din localitatea dvs, unde se afla un serviciu specializat pt astfel de probleme.


Intretinerea este formata din
contributii calculate pe numar de persoane si contributii pentru suprafata utila sau „cota parte de proprietate“. Primele cheltuieli scazute din totalul facturilor sunt cele pe care le datoreaza asociatiei acele spatii folosite in alte scopuri decat de locuinta.

Conform articolului 36, alineatul 1 din HG 400, daca intr-un bloc exista o frizerie, un cabinet de avocatura sau se desfasoara orice alta activitate comerciala intr-un apartament sau la parterul blocului, administratorul este obligat ca inainte de defalcarea pe persoane si apartamente a sumelor adunate din facturi sa scada din acestea cheltuielile convenite de adunarea generala a locatarilor cu proprietarii spatiilor comerciale. Apoi, sumele ramase se impart pe numar de persoane sau cota parte de proprietate.

– Daca nu exista contoare de masurare a consumului de apa calda si rece la scara blocului sau la bransamentul blocului, nu se tine cont de eventualele contoare existente in apartamente. Conform articolului 38, alineatul 2, consumul se determina in sistem pausal.

– Daca aceste contoare exista, iar mai departe sunt apometre si in apartamente, este de datoria administratorului (conform articolului 22) sa le citeasca lunar sau periodic (in functie de hotararea adunarii generale) si sa treaca datele in fisa apartamentului. Consumul de apa calda si rece este determinat astfel, in functie de ceea ce arata contorul din apartament, cu conditia ca aparatele respective de masura sa fi fost montate cu acordul asociatiei.

– Daca nu exista aparate de masura in toate apartamentele, adunarea generala stabileste citirea consumurilor, repartizarea cheltuielilor si modalitatile de plata. Indiferent daca are sau nu toata lumea apometre, plata cotelor individuale nu exclude plata cheltuielilor pentru partile comune. Lumina de pe scara, din boxe sau alte spatii comune, curentul consumat de hidrofoarele din subsol, precum si ascensorul se platesc tot la numar de persoane.

Tot adunarea generala hotaraste daca locatarii de la etajul 1, mezanin, parter si demisol sunt scutiti de la plata liftului.
Cheltuielile cu ridicarea gunoiului, vidanjarea, deratizarea etc sunt repartizate pe numar de persoane, in conformitate cu clauzele contractului incheiat cu furnizorii
(contract pe care aveti dreptul sa il vedeti!)

Cota parte din proprietate reprezinta raportul suprafetei totale utile a locuintei, fata de totalul suprafetei utile a tuturor locuintelor din condominiu. Cheltuielile calculate in functie de cota parte din proprietate sunt: cheltuielile pentru lucrari de intretinere, reparatii, consolidari la partile comune, cheltuielile pentru incalzirea spatiilor aflate in proprietate comuna (casa scarilor, holuri, spalatorii, uscatorii etc), cheltuielile privind consumurile de apa si canalizare necesare intretinerii spatiilor comune, cheltuielile cu salarizarea personalului si cu consumabilele.

Pe numar de persoane se calculeaza:

– salariul femeii de serviciu,

– curentul pe partile comune (casa scarii, subsol),

– gunoiul (care se stabileste in functie de firma cu care are contract primaria de care apartineti),

– curentul care alimenteaza liftul.

Daca blocul are contor separat la lift, plata energiei electrice consumate de acesta se face numai de cei care merg cu liftul, cei de la parter si etajul 1 fiind scutiti de la plata, in functie de hotararea adunarii generale.

Pe cota indiviza se platesc orice imbunatatiri sau reparatii aduse blocului. De exemplu: inlocuirea tevilor, zugravirea fatadei blocului, repararea terasei, intretinerea si repararea liftului, a interfonului, salariul administratorului, cheltuielile gospodaresti (telefonul administratorului, in functie de caz), consumabile (inlocuirea becurilor, ustensilele pentru curatenia scarii etc).

Daca lipsiti de la domiciliu o perioada mai lunga, sunteti scutit de plata cheltuielilor pe numar de persoana, numai daca ati inmanat o cerere presedintelui, nu si de plata cotei indivize.

In ceea ce priveste caldura, la cei care au repartitoare e mai usor. Se citesc contoarele, apoi se da centralizatorul administratorului, care va face calculul, in functie de factura de la RADET si de la firma care a montat repartitoarele. La cei care nu au contoare se calculeaza in functie de suprafata utila a apartamentului.

La apa rece/calda, pentru cine nu are montate apometre se merge pe pausal (plata se face pe numarul de locatari declarati).

Cum se calculeaza penalizarile la intretinere

Modul de calcul al restantelor si penalizarilor la intretinere e inca o necunoscuta pentru multi administratori de bloc. Locatarii nu inteleg de ce trebuie sa plateasca mai mult decat vecinii din alte blocuri.

Numai asociatiile de proprietari au voie sa-si stabileasca propriul sistem de penalizari. Asociatia trebuie sa aiba hotarare judecatoreasca de infiintare si cod fiscal.

Asociatiile de locatari (nu cele de propietari) nu pot decat sa repartizeze penalizarile venite pe facturile furnizorilor in functie de restantieri.

Regulile penalizarilor trebuie hotarate in cadrul unei adunari generale si sunt inscrise intr-un proces-verbal. Numai existenta unui document scris indreptateste administratorul sa aplice penalizarile.

Prin lege, penalizarile nu pot fi mai mari de 0,2% pe zi, adica sase la suta pe luna. Aceasta inseamna ca la un milion de lei se aplica o penalizare de 2.000 lei pe zi. Dupa 30 de zile, restantierul va avea de platit 1.060.000 lei.

Prin aplicarea acestor penalizari, asociatia isi plateste toate facturile intarziate si mai ramane si cu bani. De obicei, penalizarile venite de la furnizori de servicii publice (apa, termoficare, gunoi, lumina) sunt de 0,07% pe zi.

Administratorului ii este interzis sa calculeze penalizare la penalizare, iar valoarea acesteia nu poate depasi valoarea intretinerii neplatite.

Penalizarea se aplica dupa 30 de zile de la data scadenta a intretinerii. De regula, penalizarea se aplica dupa minimum 35 de zile sau maximum 45 de zile de la afisarea listei de plata.

Daca penalizarile se datoreaza unei gestiuni deficitare, locatarii nu au obligatia sa plateasca. Acestea vor fi suportate de administratorul care intarzie din neglijenta afisarea listelor.

Administratorilor le este interzis sa afiseze penalizari scrise cu rosu. Regulile contabilitatii spun ca aceasta culoare inseamna stornare, asa ca suma afisata este de fapt o datorie a asociatiei catre locatari si nu invers.

UTILE:

H.G. 400 din 02/04/2003… Norme metodologice privind organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari  Publicat in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 311 din 08/05/2003

Legea 230/06.07.2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari

Normă metodologică din 19/12/2007 de aplicare a Legii nr. 230/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari

Liga Asociatiilor de Proprietari Habitat

Reclame

36 de gânduri despre “Cate ceva despre intretinere

  1. avem o problema pe scara.pierderea de apa se calculeaza pe nr. de persoane sau pe apartament .nu avem asociatie ,avem apometre in fiecare apartament,si pana acum am platit tot pe apartament(apa,lumina pe scara care vine o data la trei luni,si pierderile de apa ).

  2. Multumesc.Asa stiu si eu dar unele dintre vecine nu cred.As dori daca stie cineva legea sa imi spuna sa o scot pe imprimanta sa o afisez in scara sa se convinga.Multumesc mult.

  3. Asi avea doua probleme
    1 In cazul in care sunt plecata temporar din locuinta(deplasare,spital,etc)la cate zile pot sa fac cerere pentru scoaterea de la plata intretinerii
    2 Suntem 20 de apartamente pe scara(blocul are o singura scara)
    Fiecare avem apometre,care se citesc lunar.
    Dar,exista mari diferente intre totalul citirilor,si ceasurile de la intrarea in bloc.Asa ni se spune. Astfel ajungem sa platim si de doua ori consumul fata de cat consumam. Ex. In luna ianuarie am consumat apa de 60 lei(aprox) si am platiti in plus 80(aprox). Adica in total 140 lei. Din 20 de apartamente familia mea este singura care numara 4 persoane.De aceea am platit cel mai mult si pe buna dreptate sunt si cea mai revoltata.
    Este normal ca diferenta de apa sa fie impartita pausal si nu pe consum???
    Si totusi in unele luni aceasta diferenta poate sa ajunga si la 30 metri cubi(la un bloc cu 20 apartamente!!!!!!??.
    Am ajuns sa fiu un „don Quijote”.
    Degeaba astept raspunsuri de la asociatie.
    ps Si am mai dat bani si pe apometre!!
    multumesc

    • Buna ziua si iertare pentru raspunsul intarziat, datorat unei deplasari in strainatate.
      La prima intrebare raspunsul meu este urmatorul: legea spune ca o persoana trebuie sa locuiasca mai mult de 15 zile pe luna, pentru a fi trecuta la intretinere, pe cale de consecinta daca lipsiti 15 zile (sau mai mult) puteti face cerere pentru a fi scoasa de la intretinere.
      In ce priveste a doua chestiune, nu e normal sa existe diferente intre apometre si citirile generale ,daca aceste contoare exista, iar mai departe sunt apometre si in apartamente, este de datoria administratorului (conform art. 22 si 38 din H.G. 400/2003 – gasiti linkul catre ea mai sus) ) sa le citeasca lunar sau periodic (in functie de hotararea adunarii generale) si sa treaca datele in fisa apartamentului. Consumul de apa calda si rece este determinat astfel, in functie de ceea ce arata contorul din apartament, cu conditia ca aparatele respective de masura sa fi fost montate cu acordul asociatiei.
      Platiti cat ati consumat..nu cat vor niste pensionari care cica au grija de administratie.
      Toate cele bune

  4. multumesc mult de raspuns
    aveti dreptate,doamna „administratoare”este in aceasta „slujba” de vreo 30 si ceva de ani(varsta 70),dar reuseste sa te minta in fata si cu o nonsalanta iesita din comun.A avut chiar tupeul sa-mi spuna ca de fapt GUVERNUL a dat o hotarare in care specifica cu cata apa trebuie sa ne spalam,adica…2m cubi de persoana(HA)
    asa ca diferenta……
    Asi mai avea o intrebare
    la parterul blocului avem o farmacie.
    Daca noi nu am incheiat nici un contract inainte de a da semnatura de functionare(ca suntem de acord) mai putem avea vre-un beneficiu?(art 36, alineatul 1 din HG 400)
    multumesc,inca odata

    • Ma bucur daca v-a ajutat raspunsul meu.., cat despre „administratori” si „strategiile” lor….Dumnezeu cu mila..

      La intrebarea cu farmacia, raspunsul meu capata doua aspecte:

      1) daca spatiul unde este farmacia, este unul comun asociatiei, cum ar fi o spalatorie, uscatorie, etc, atunci se aplica art 24, alin 6 din Norma metodologică din 19/12/2007 de aplicare a Legii nr. 230/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari.

      Veniturile obţinute de asociaţia de proprietari din activităţi economice sau din alte activităţi desfăşurate se constituie ca fond special şi se vor utiliza în exclusivitate pentru îmbunătăţirea confortului şi eficienţei condominiului, pentru întreţinerea şi repararea proprietăţii comune, potrivit art. 45 alin. (3) din Legea nr. 230/2007. În aceste venituri se cuprind şi cele obţinute din închirierea unor spaţii aflate în proprietate comună indiviză, a spaţiilor pentru instalarea de reclame şi pentru serviciul de televiziune prin cablu, firme luminoase, precum şi alte venituri obţinute din orice sursă, în condiţiile legii. Aceste venituri se constituie ca surse proprii ale asociaţiei de proprietari, nu se plătesc proprietarilor, nu pot fi folosite la constituirea sau la completarea fondului de rulment şi nu pot fi folosite la plata facturilor emise de furnizorii de servicii publice de utilităţi. Acest fond va fi depus în contul asociaţiei de proprietari şi nu va putea fi folosit decât cu acordul adunării generale a asociaţiei de proprietari, în conformitate cu bugetul de venituri şi cheltuieli.

      2) daca spatiul este unul prorieteta personala a unuia dintre membrii asociatiei, singurul castig al asociatiei, mai poate fi acum, doar din reclama externa, afisajul si panotajul exterior facut de farmacie..

      Toate cele bune si mult soare,
      Iulian

  5. la noi in bloc avem apometre / cum se calculeaza apa calda ?eu am inteles din lege ca se aduna val fact radet si val facturii apa nova respectiv apa rece ptr apa calda / sunt trecuti m 3 pe ambele facturi si ai un pret rezultat
    comitetul a hotarat ca fact apa nova este canalizare si se imparte pe apartamente la fel la toti numai factura radet se calculeaza conform consum.
    daca sunt diferente in plus sau minus fata de Radet cum este corect? eu cred ca se vor retine sau restitui pe o coloana separata pe apartamente deoarece nu se stie de unde s-a generat diferenta .
    multumesc

    • Buna ziua,
      Este o intrebare extrem de tehnica, al carei raspuns il puteti primi cu siguranta de la Liga Asociatiilor de Proprietari Habitat ..pentru ca depaseste aria mea de competenta si nu as vrea sa risc un raspuns gresit.

      Contactati Habitat la
      Adresa: str. Serg. Nutu Ion, nr. 44 (zona RAZOARE- in incinta SPHERA BUILDING CENTER)

      sector 5,BUCURESTI

      Adresa de corespondenta: op 49 cp 21 sector 2 Bucuresti

      Tel: (021) 319.07.99;

      Fax: : (021) 319.07.99;

      MIHAI MEREUTA: 0744.751.416;

      HUTAN DANIELA: 0726.949.000

      E-mail: mihai.mereuta@habitaturban.ro;

      O zi buna,
      Iulian Serban

    • Buna seara,
      mai sus am scris asa:

      Numai asociatiile de proprietari au voie sa-si stabileasca propriul sistem de penalizari. Asociatia trebuie sa aiba hotarare judecatoreasca de infiintare si cod fiscal.
      Asociatiile de locatari (nu cele de propietari) nu pot decat sa repartizeze penalizarile venite pe facturile furnizorilor in functie de restantieri.

      Regulile penalizarilor trebuie hotarate in cadrul unei adunari generale si sunt inscrise intr-un proces-verbal. Numai existenta unui document scris indreptateste administratorul sa aplice penalizarile.
      Prin lege, penalizarile nu pot fi mai mari de 0,2% pe zi, adica sase la suta pe luna. Aceasta inseamna ca la un milion de lei se aplica o penalizare de 2.000 lei pe zi. Dupa 30 de zile, restantierul va avea de platit 1.060.000 lei.

      Prin aplicarea acestor penalizari, asociatia isi plateste toate facturile intarziate si mai ramane si cu bani. De obicei, penalizarile venite de la furnizori de servicii publice (apa, termoficare, gunoi, lumina) sunt de 0,07% pe zi.

      Administratorului ii este interzis sa calculeze penalizare la penalizare, iar valoarea acesteia nu poate depasi valoarea intretinerii neplatite.

      Penalizarea se aplica dupa 30 de zile de la data scadenta a intretinerii. De regula, penalizarea se aplica dupa minimum 35 de zile sau maximum 45 de zile de la afisarea listei de plata

      In cazul dvs. nu stiu cat din suma de 92 de mil reprezinta intretinerea si cat penalitatiile deja aplicate…dar asociatia e obligata de lege sa respecte regulile mentionate mai sus,
      Iulian

  6. Conform articolului 7 din H.G. 400 din 02/04/2003 – Norme metodologice privind organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari (Monitorul Oficial al Romaniei nr. 311 din 08/05/2003) „Asociatiile de proprietari se constituie prin hotararea a cel putin jumatate plus unu din numarul proprietarilor apartamentelor si spatiilor cu alta destinatie decat cea de locuinta din cadrul unui condominiu”….puteti constitui asadar o noua asociatie de proprietari.
    O seara buna

  7. Buna seara.Cred c-as avea si eu nevoie de o minte luminata sa-i dea un raspuns la 2 probleme legate de administratia bl.meu.La restantieri s-a adaugat o panalizare clara de 10%.Penalizarea a fost apoi cuantificata in restanta finala.Adica:restanta+fondul de rulment+10%penalizare din restanta+intretinerea curenta=restanta finala.Si ginditi-va ca la cotele de intretinere viitoare,se va adauga si aceasta suma la care se va percepe acelasi 10%.Apoi,a2-a problema,oantena GSM.A aparut pe bloc,nu se stie in ce conditii,pe ce suma inchiriat spatiul sau pt. cit timp.De asemenea,nu se stie nici unde se duc banii astfel obtinuti.Credeti ca ma puteti ajuta sa elucidez misteru?Sau a-mi spuneti cui ma pot adresa pt. un control temeinic al asociatiei noastre de proprietari.Asta avind in vedere ca noua nu ni se permite accesul la documentatie.Cu mii de multumiri,va doresc criza usoara si noapte buna.

  8. Buna dimineata si iertare pentru raspunsul intarziat!
    Apreciarea Dvs. ma flateaza si nu cred ca merit 🙂 . Despre restante am scris mai sus ca :
    „Regulile penalizarilor trebuie hotarate in cadrul unei adunari generale si sunt inscrise intr-un proces-verbal. Numai existenta unui document scris indreptateste administratorul sa aplice penalizarile.
    Prin lege, penalizarile nu pot fi mai mari de 0,2% pe zi, adica sase la suta pe luna. Aceasta inseamna ca la un milion de lei se aplica o penalizare de 2.000 lei pe zi. Dupa 30 de zile, restantierul va avea de platit 1.060.000 lei.”
    Si deasemenea:
    „Administratorului ii este interzis sa calculeze penalizare la penalizare, iar valoarea acesteia nu poate depasi valoarea intretinerii neplatite.”

    Despre antena aparuta, ar fi trebuit sa stiti cu totii, sa fiti intrebati si sa stiti despre ce bani intra si unde merg…
    „Veniturile obţinute de asociaţia de proprietari din activităţi economice sau din alte activităţi desfăşurate se constituie ca fond special şi se vor utiliza în exclusivitate pentru îmbunătăţirea confortului şi eficienţei condominiului, pentru întreţinerea şi repararea proprietăţii comune, potrivit art. 45 alin. (3) din Legea nr. 230/2007. În aceste venituri se cuprind şi cele obţinute din închirierea unor spaţii aflate în proprietate comună indiviză, a spaţiilor pentru instalarea de reclame şi pentru serviciul de televiziune prin cablu, firme luminoase, precum şi alte venituri obţinute din orice sursă, în condiţiile legii. Aceste venituri se constituie ca surse proprii ale asociaţiei de proprietari, nu se plătesc proprietarilor, nu pot fi folosite la constituirea sau la completarea fondului de rulment şi nu pot fi folosite la plata facturilor emise de furnizorii de servicii publice de utilităţi. Acest fond va fi depus în contul asociaţiei de proprietari şi nu va putea fi folosit decât cu acordul adunării generale a asociaţiei de proprietari, în conformitate cu bugetul de venituri şi cheltuieli.”
    Adresati in scris asociatiei..ci intrebarile pe care le aveti..sunt obligati de lege sa va raspunda..daca nu primiti raspunsurile dorite ..in cadrul primariei de unde aveti domiciliul exista o directie specializata pentru asemenea probleme; deasemenea Liga Habitat poate da cele mai bune raspunsuri in problemele de gen:
    Adresa: str. Serg. Nutu Ion, nr. 44 (zona RAZOARE- in incinta SPHERA BUILDING CENTER)

    sector 5,BUCURESTI

    Adresa de corespondenta: op 49 cp 21 sector 2 Bucuresti

    Tel: (021) 319.07.99;

    Fax: : (021) 319.07.99;

    MIHAI MEREUTA: 0744.751.416;

    HUTAN DANIELA: 0726.949.000

    E-mail: mihai.mereuta@habitaturban.ro;

    Inca o data iertare pentru intarziere! Criza usoara si Domniei Voastre.
    Toate bune!
    Iulian

  9. Buna seara,

    Am inchiriat de la o asociatie de proprietari un spatiu comercial la parterul blocului.
    Intretinerea mi se pare nejustificat de mare in conditiile in care intr-un spatiu de 120 mp exista doar 2 calorifere iar la apa calda si apa rece taxeaza invariabil cate 10 metri cubi (10 la apa rece, 10 la apa calda). In spatiul comercial exista o agentie de turism si un plafar. Am inteles ca exista apometre la subsolul blocului, iar la cererea mea de a instala si in spatiul comercial apometre administratora a refuzat violent. sunteti va rog amabil sa imi spuneti CUM se calculeaza intretinerea pentru acest spatiu comercial? si in temeiul carei legi? De asemenea, pot instala apometre in spatiu fara acordul asociatiei de proprietari de la care am inchiriat spatiul? Va multumesc anticipat.

  10. Buna dimineata, taxarea fixa la cate 10 metri cubi mi se pare un abuz din partea asociatiei…
    ar trebui sa existe o hotarare a asociatiei, pe care sa o cereti si pe care aveti dreptul sa o vedeti…
    legislatia relevanta in domeniu este:

    H.G. 400 din 02/04/2003… Norme metodologice privind organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari Publicat in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 311 din 08/05/2003

    Legea 230/06.07.2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari

    Normă metodologică din 19/12/2007 de aplicare a Legii nr. 230/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari

    Gasiti linkurile catre aceasta in postul meu mai sus..

    Deasemenea Liga Habitat va poate acorda cu siguranta consultanta daca intampinati probleme in raporturile cu administratorul/asociatia:
    Adresa: str. Serg. Nutu Ion, nr. 44 (zona RAZOARE- in incinta SPHERA BUILDING CENTER)
    sector 5,BUCURESTI
    Adresa de corespondenta: op 49 cp 21 sector 2 Bucuresti
    Tel: (021) 319.07.99;
    Fax: : (021) 319.07.99;
    MIHAI MEREUTA: 0744.751.416;
    HUTAN DANIELA: 0726.949.000
    E-mail: mihai.mereuta@habitaturban.ro

    o zi insorita,
    Iulian Serban

  11. Buna seara. Am si eu o mare problema. Simt ca o iau razna cind in fiecare luna sunt fortat sa platesc sume ametitoare.
    Locuiesc in craiova intr-un fost camin al Sc Petrom (garsoniera 32 m patrati- cimparata de la unul din angajatii petrom dupa ce Petrom a permis angajatilor sa cumpere imobilele in care locuiau).

    Blocul nu are bransament direct la Electrica pentru fiecare proprietar ci un singur contoar montat pe bransamentul general al blocului, deoarece se pare ca Petrom a facut un bransament general si apoi a racordat el locatarii. De asemenea in fiecare a[artament este montat un contoar electric care se citeste de catre locatari si transmis initial Petromului care facea calculele. Mai nou s-a cosntituit o asociatie de proprietari si a fost angajat un administrator (mi-e greiu sa il numesc om la cit de cinic si indiferent e la problemele locatarilor). Blocul are de asemenea o centrala termica proprie care este racordata la apa rece printr-un bransament…ati ghicit general. Problema cea mai mare ste bineinteles facturile…Eu la 2 persoane cu tot cu energia electrica am avut 530 de lei pe ianuarie. A doua mare problema este ca centrala termica nu are cun contoar de energie separat penru a stii exact cit consuma (in principiu cam 1500 Kw lunar conform informatiilor pe care le am actual) Am montat acum vreo 2-3 ani apometre si m-am debransat de la apa calda si caldura, montindu-mi boiler dar nu mi-au fost luate in considerare si am platit si pausalul si ce consumam in plus in casa, In fine.
    Acum de cind s-a facut asociatia am dorit din nou sa ma pot contoriza singur pentru a-mi gestiona mai bine cheltuielile. Centrala termica fiind legata la instalatia de pe casa scarii (si in plus se pare ca se fura energie electrica la greiu pe casa scarii) am ajuns sa platesc 44 lei energie elctrica la interior (la contoaarul din casa) si 48-60 de lei pe casa scarii. Am cerut administratorului sa permita luarea apometrelor in apartamentul meu dar nu a fost de acord pt ca „e greu de calculat” si cel mai important – „nu sunt legale pentru ca pot fi fraudate”. M-am debransat din noui definitiv, chit ca voi plati din nou in plus, dar de data aceasta doresc sa merg pina in pinzele albe pentru ca nu e posibil asa ceva (sunt garsoniere unde locuiesc 4 persoane si au de plata 930 de lei la intretinerre cu tot cu energie electrica…in-trun spatiu de 32 de m patrati)
    AS dori o solutie sa legi pentru a putea actiona astfel:
    Doresc debransare totala de la apa calda menajera si caldura – in felu acesta nu mai platesc gaze la centrala (este contoar separat pentru gaze la centrala si la aragaz). De asemenea nu mai particip la consumul de pe casa scarii unde este si centrala si furturile si 2 becuri pe palier si un neon afara (Adica sa platesc doar en. el. pe casa scarii + cea de la neon – desigur proportional cu nr de ap sau de persoane , cum convine mai bine asociatiei) si sa mi se ia in considerare doar ene el din ap + cota parte la casa scarii cu adevarat comuna
    Solutia ideala pe care bate toba administratorul este bransarea individuala – insa pina acum nu s-a implicat cu adev pt rez problemei asteptind ca noi locatarii sa gasim o firma care sa faca bransarile individuale. Problema este ca sunt locatari care fie nu sunt de acord (o duc poate bine cu furturile si cu consumurile enorme- au prieteni rude care vin si spala sau se spala fie chipurile nu isi permit- ar costa in jur de 15-20 mil bani care s-ar amortiza in cel mult un an…)
    Cum pot face sa mi se ia in calcul apometrele? (Ar mai fi solutia sa ma bransez singur la apa dar tre sa platesc singur proiectul si bransarea propriu zisa si am inteles ca s-ar ridica la citeva mii de ron , 4-5000)
    Cum pot forta administratorul si asociata sa imi permita debransarea de la utilitatile pe care doresc s ami le gestionez singur ? Cum pot face sa opresc furtuna asat de factruri uriase ? (imi vin lunar 30 de mcubi de apa rece la o fam de 2 pers in cond in care in gen plec la 7-8 dim si vin la 9-12 seara ?) Probabil celor care o duc bin epe spatele nostru le e tea,ma ca daca apare un precedent si oamenii vor vedea facturi normale de 80 lei la en el, 4-5 m cubi apa rece si ina 20-30 lei pe diverse se vor dezmetici si se va duce cornul abundentei.
    Scuze pentru postul asa de lung dar situatia e complicata si simt ca nu mai fac fata nervos si financiar.
    Pot da de dvs in mod primat (pe site gasiti adresa ema email sau nr mele de tel)Cu stima Sorin.

  12. Buna ziua! Am si eu o intrebare si sper sa ma lamuriti pt ca de la asociatie nu primesc un raspuns clar!!! Locuiesc la parterul unui bloc si am cei mai multi metri patrati(cu maxim 2 metri in plus)datorita balconului putin lungit. Fapt pt care la acociatie am mereu cel mai mult de plata la toate(la salar pt femeia de servici, pt administrator, la pretul apei,etc) si nu imi dau seama cum calculeaza pt ca la fiecare apartament e o valoare diferita chiar daca au acelasi nr de persoane?!
    Mentionez ca am centrala termica in apartament si apometre in baie si bucatarie,dar in bloc mai sunt 2 apartamente care nu au centrala. O alta problema ar fi la rubrica „caldura/giga”(care,cica, sunt pierderile de caldura din subsolul blocului). Aceasta suma pt pierderi de caldura reprezinta cam 60% din totalul de plata pe o luna. Si aici fiecare apartament are o suma diferita! Oare nu exista in acest bloc 2 ap cu aceeiasi suprafata?! Sau de fapt „caldura/giga” este caldura din apartamente care se da pe timpul iernii pt cei care nu au centrala proprie(la acestia suma reprezentant cam 85% din valoarea totala) si pt noi ceilalti este caldura care trece prin tevile din apartamente??? Sper sa fi inteles ce am vrut sa intreb si va multumesc anticipat pt raspuns!!! O zi buna!

  13. AStept cu nerabdare raspunsul dvs. Intre timp lucrurile s-au complicat. Am facut debransarea singur pentru ca oamenii nu au nici un chef sa apropbe. Mai mult, mi s-a raspun la cerere de catre presedintele asociatiei ca trebuie sa convoc eu adunarea generala a locatarilor…De aproape 2 luni nu am apa calda de la asociatie ci doar apa rece prin apomertre si am un boiler. Acum voi plati (cum am mai platit si inainte) si apa rece uin plus (consumata pt apa calda a celorlalti locatari) si gaze (consumate pt a incalzi apa), si energie electrica (pentru functionarea pompelor de la centrala termica). Ma pregatesc sa ii dau in judecata. Am nevoie de sfaturi, ce demersuri tre sa fac inainte de asta ? ce legi tre sa cunosc ? cum se poate rez situatia ? Presedintele si administratoarea pretind ca nu pot ei sa estimeze consumul de pe casa scarii. Aveti un telefon ceva pe care mi-l puteti trimite pe mail ? (nemonavicusrino@yahoo.com).
    Cu stima . Sorin

    • Domnnule Sorin,
      In primul rand mii de scuze pentru raspunsul intarziat. Nu am uitat de raspuns , doar ca situatia e complexa si recunosc ca nu este tocmai domeniul meu de expertiza.
      Cred ca cei mai competenti aici sunt cei de la Liga Habitat:
      Adresa: str. Serg. Nutu Ion, nr. 44 (zona RAZOARE- in incinta SPHERA BUILDING CENTER)
      sector 5,BUCURESTI
      Adresa de corespondenta: op 49 cp 21 sector 2 Bucuresti
      Tel: (021) 319.07.99;
      Fax: : (021) 319.07.99;
      MIHAI MEREUTA: 0744.751.416;
      HUTAN DANIELA: 0726.949.000
      E-mail:
      mihai.mereuta@habitaturban.ro
      tatiana.musteata@habitaturban.ro
      dana.hutan@habitaturban.ro

      Maine va trimit si un mail.

      Cu respect

  14. Buna ziua, as avea nevoie de un model de cerere pentru scoaterea de la cheltuielile cu liftul, locuiesc la parter, iar administratorul blocului mi-a cerut aceasta cerere. Conform acestei cereri o sa fiu scutit de curentul care alimenteaza liftul, sau si de alte cheltuieli cu liftul?
    Multumesc anticipat.
    Radu

  15. Domnule Radu Adrian, lucrurile sunt asa, un lift presupune 2 tipuri de cheltuieli:
    1. Cheltuieli de functionare – adica energie electrica
    2. Cheltuieli de intretinere intretinere – service

    1. Cheltuielile cu energia electrica se repartizeaza pe numarul de persoane(Art 34 – HG 1588/2007), iar persoanele de la parter, demisol sau et 1 pot fi scutite de plata acestor cheluieli

    Art. 35. —HG 1588/2007 – Prin hotarare a adunarii generale, pot fi exceptate de Ia plata cheltuielilor aferente consumului de energie electnica pentru functionarea ascensorului/ascensoarelor persoanele care Iocuiesc in apartamente situate Ia subsol, demisol, parter, mezanin, precum si Ia etajul 1 din cladirile fara mezanin. De asemenea, in cazul cladirilor care au amplasate Ia etajele superioare bai, spalatorii, uscatorii, prin hotarare a adunarii generale, persoanele care locuiesc in apartamente situate Ia subsol, demisol, parter, mezanin, precum si Ia etajul 1 din cladirile fara mezanin pot sa fie exceptate de Ia plata cheltuielilor aferente consumului de energie electrica pentru functionarea ascensorului/ascensoarelor, in baza unor angajamente personale, date in scris catre asociatia de proprietari de catre persoanele care nu folosesc spatiile de Ia etajele superioare.)

    2. Cheluielile pentru service-ul liftului se repartizeaza pe cota parte indiviza (Art 44 – HG 1588/2007). Deci se platesc de toata lumea indiferent ca il foloseste sau nu si chiar daca nu locuiesc in bloc. Liftul este o instalatie comuna la fel ca si acoperișul, fatada, casa scarii si alte asemenea.

    Art. 44. – (1) Cheltuielile pe cota-parte indiviza de proprietate reprezinta cheltuielile asociatiei cu privire la proprietatea comuna, cu privire la: fondul sau fondurile pentru lucrari de intretinere, service, reparatii si, dupa caz, de consolidare, reabilitare, eficienta energetica, modernizare la partile de constructii si instalatii aflate in si pe proprietatea comuna, astfel cum este descrisa in cartea tehnica a constructiei si in acordul de asociere: subsolul; conductele de distributie si coloanele instalatiilor de apa, canalizare, incalzire, energie electrica; casa scarii; podul; spalatoria; uscatoria; terasa; ascensorul; interfonul – partea de instalatie de pe proprietatea comuna; centrala termica proprie; crematoriul; tubulatura de evacuare a deseurilor menajere; structura de rezistenta; fatadele; acoperisul si altele asemenea, conform prevederilor din acordul de asociere; personalul angajat sau contractat al asociatiei: salarii sau remuneratii pentru administrator, contabil, casier, instalator, electrician, portar, cheltuieli pentru curatenie etc.; indemnizatii acordate membrilor asociatiei de proprietari ori persoanelor alese: presedintele, membrii comitetului executiv si ai comisiei de cenzori; prime; credite bancare; contracte sau polite de asigurari; alte servicii administrative catre proprietatea comuna.

    Ca model, cererea o puteți redacta asa:
    Domnule Presedinte,

    Subsemnatul/a………………………………….proprietar al apartamentului
    nr……, scara….., situat in str………………………., nr……., bloc……, sector……., …………..
    va rog sa binevoiti a aproba scoaterea mea de la plata curentului electric pentru ascensorul situat in …, in prezent nefolosind acest ascensor si totodata conform prevederilor art. 35 din Legea nr. 230/2007, aveti angajamentul meu scris ca nu voi folosi in viitor (asta in cazul in care aveti la etajele superioare uscatorie, alte spatii comune)

    Data Semnatura

    Aveti detalii despre normele metodologice –art . 35 AICI

  16. Va Salut!
    Am si eu o intrebare,e posibil ca administratorul sa puna penalizare imediat cum a trecut data scadenta a intretinerii?,i-am cerut explicatii si mereu imi spune ca asa e prevazut in statut asociatiei,dar nu-mi arata nici un document nimic.Iarna asta am platit dupa 10 zile de la data scadenta si mi-a pus mereu cate 4-5lei penalizari

    • Buna ziua, nu este legal asa ceva, penalitățile se pun după 30 de zile de la scadenta. Cereți statutul si daca nu il obtineti, faceti o reclamatie la primaria de domiciliu, la departamentul care se ocupa de acreditarea administratorilor.
      Cu respect

    • Legea se refera la persoanele care locuiesc in imobil. Deci trebuie trecut de cand este adus acasa sau incepand cu luna urmatoare daca mai sunt mai putin de 15 zile pana la sfarsitul lunii,
      Cu stima

  17. Buna ziua, este legal pe lista de plata de la asociatia de locatari sa fie trecut fondul de rulment si presedinta sa spuna ca nu se retine dar e trecut in lista cate 0.53 bani pe fiecare ap.?
    Va multumesc.

  18. buna ziua , as avea si eu o intrebare dc poate cineva sa imi raspunda as fii recunoscator
    sunt casier la o asoc de prop si am fc o chitanta la data de 30 noiembrie unui proprietar care era restantier dar nu i-au ajuns banii sa plateasca si plecat fara sa plateasca promitand ca revine cu toti banii chitanta ramanand la cotor . L-am asteptat a doua zi sa revina sa ii dau chitnta si nimic . presedintele mi-a zis sa ma descurc . Va rog cum pot face stornarea la aceeea chitanta mai ales ca a trecut luna si eu am ramas cu ea la cotor .multumesc

  19. Salut,

    Locuiesc in bucuresti sector 6 si mc de apa calda la mine in scara (6) e de 18.92 ron , la scara 3 spre exemplu mc de apa calda e de 12.52 ron … factura de la redet pe scara 6 e de 1.356,70 ron iar la sc. 3 e de 1.000,77 ron…

    – la sc.6 au fost consumati 121 mc de apa calda // in tabel la total pe apa calda avem 2.289,08 ron … dc. e diferenta asta fata de factura de la radet ?

    – la sc.3 au fost consumati 137 mc de apa calda // in tabel la total pe apa calda au 1.716 ron .

    Am incercat sa vorbesc cu Administratia in legatura cu aceste diferente la costul de mc apa calda per scara si nu am primit nici un raspuns concret … la un moment dat sau scapat si au spus ca de fapt scara nostra (6) are 40 mc de apa calda nedeclarati .. adica cineva din scara fura .. ideea e ca nu vine nimeni nicodata sa verifice apometrele .. e normal ?

    De apa rece nu mai zic … am sunat acum la ApaNova si cei d ‘acolo au spus ca mc de apa rece pe luna decembrie era in valoare de 5.41 ron cu tot cu canalizare .. la noi la intretinere este afisat 6.95 ron wtf.. nu mai inteleg nimic .. .astia ori ne fura in dracii aia mari ori eu sunt nebun … sa nu mai zic ca la scara 5 unde facutura la curent (parti comune ) e cea mai mare din bloc dar aceasta nu este inclusa in tabel pe cand la alte scari e … etc. et c. ..

    Am vb la opc si au spus ca ei nu sunt conpetenti .. si ca sa sun la primarie .. .am sunat la primarie si cei d’acolo au spus ca ne pot „sugera”/ indruma dar nu pot lua masuri …

    so ??? unde sa mai apelez ? bani n’am sa’i dau in judecata .. :(((

    PLS Helppp.

    • Buna ziua Domnule Emil.

      Cei de la Primaria Sect. 6 va pot „sugera/indruma” dar tot ei au si drept de control asa cum e prevazut chiar pe site-ul lor :
      „efectuează control financiar contabil la documentele asociaţiilor de proprietari respectând procedura operaţională aprobată, la propunerea motivată a titularului lucrării şi numai pentru situaţiile în care membrii Comisiei de cenzori sesizează nereguli în activitatea asociaţiei”

      Serviciul Îndrumare şi Control Asociaţii de Proprietari
      Adresa: Calea Plevnei, nr.147-149, Sector 6, Bucureşti
      Telefon: 021.529.8429, 021.529.8430, 021.529.8431, 021.529.8432
      Fax: 021.529.8446
      E-mail: prim6@primarie6.ro

      Cele mentionate nu sunt „normale”; in realitate lucrurile nu ar trebui facute asa cum se intampla in cazul asociatiei de care faceti vorbire.
      Va rog sa contactati Liga Habitat si sa le mentionati toate aceste nereguli:

      Adresa: str. Serg. Nutu Ion, nr. 44 (zona RAZOARE- in incinta SPHERA BUILDING CENTER)
      sector 5,BUCURESTI
      Adresa de corespondenta: op 49 cp 21 sector 2 Bucuresti
      Tel: (021) 319.07.99;
      Fax: : (021) 319.07.99;
      MIHAI MEREUTA: 0744.751.416;
      HUTAN DANIELA: 0726.949.000
      E-mail:
      mihai.mereuta@habitaturban.ro
      tatiana.musteata@habitaturban.ro
      dana.hutan@habitaturban.ro

      O dupa amiaza placuta

  20. Articolul prezentat este eronat. Am rugaminte, pentru respectul pe care il am pentru organizatia dvs revizuiti materialul deoarece dat-i informatii eronate.
    0757 232 414

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s