Despre Biroul de Credit


Biroul de Credit este o societate pe actiuni infiintata in august 2004 la initiativa sectorului bancar din Romania.

In 16.02.2010, Biroul de credit numara 33 de instituţii de credit (aproximativ 99,94% din piaţa de retail) şi 16 instituţii financiare nebancare. 

Ce tip de informatii colecteaza Biroul de Credit? 

Biroul de credit inregistreaza informatii de natura negativa si pozitiva referitoare la 

– persoanele fizice care au contractat credite si au intarzieri la plata ratelor scadente mai mari de 30 de zile calendaristice 

– fraudulenti (persoane care au savarsit o infractiune in relatie cu banca, pentru care s-a emis o hotarare judecatoreasca definitiva

– declaratii cu inadvertente (date neconforme cu realitatea furnizate de persoane fizice la    momentul solicitarii creditului) 

De asemenea, unii participantii (bancile etc) pot transmite informatii despre  

– venitul net lunar si alte venituri lunare cu caracter permanent 

– educatia 

– starea civila 

– situatia cu privire la domiciliu 

– vechime la adresa curenta 

– numar de copii in intretinere 

– numar de venituri in familie 

aceste informatii fiind utilizate de catre Biroul de Credit in scopuri statistice si de Banca Nationala a Romaniei pentru monitorizarea riscurilor cu impact asupra stabilitatii financiare.  

 Cum sunt folosite informatiile oferite de Biroul de Credit bancilor?  

Informatiile colectate la nivelul Biroului de credit sunt oferite societatilor membre in mod electronic atunci cand acestia le solicita in vederea acordarii unui credit sau a monitorizarii creditelor acordate. Informatia este furnizata pe loc sub forma Raportului de Credit, un document care contine urmatoarele date: 

-Numarul de cont (IBAN), tip cont 

– Data deschiderii contului 

– Limita de credit acordata 

– Suma acordata 

– Suma restanta 

– Starea contului 

– Durata contractului 

– Modalitatea de rambursare 

– Plati si istoricul lor, pe maxim 2 ani in urma 

– Date de identificare giranti, codebitori sau cosemnatari 

– Debitele neonorate pentru care participantul s-a indreptat pentru recuperare catre giranti, cosemnatari sau asiguratori pentru riscul de neplata 

– Garantii 

– Reesalonari sau rescadentari de plati 

– Persoanele recenzate cu declaratii cu inadvertente 

– Fraudulenti 

– Angajatorul principal al titularului 

– Alte informatii 
Cum pot sa aflu daca sunt pe lista datornicilor?  
Pentru a afla datele care sunt inscrise la Biroul de Credit, poti solicita eliberarea Situatiei inscrierii. Pentru a primi aceste date, trebuie 

1. sa adresezi in scris o cerere datata si semnata , 

2. sa anexezi o copie lizibila dupa actul de identitate (buletin sau carte de identitate) , 

3. sa anexezi dovada platii (pentru a doua si urmatoarele solicitari pe parcursul aceluiasi an calendaristic) 

Cererea poate fi transmisa

– prin posta la adresa S.C. Biroul de Credit S.A., Adresa: Calea Victoriei, nr.15, cod 030 023, sector 3, Bucuresti, Romania 

– prin e-mail la adresa situatie@birouldecredit.ro 

– prin depunere personala la cutia postala amplasata la sediul Biroului de Credit 

Costuri: Prima solicitare adresata Biroului de Credit pe parcursul unui an calendaristic este gratuita, urmatoarele fiind taxate cu suma de 6 lei, dovada platii urmand sa o trimiteti impreuna cu cererea. Plata se va face la orice unitate a Bancii Comerciale Romane S.A., folosind urmatoarele instructiuni: 

  • suma: 6 lei
  • beneficiar: S.C. Biroul de Credit S.A. (cod fiscal R 16140132)
  • cont: RO93 RNCB 0090 0005 8898 0001
  • deschis la banca: BCR Lipscani

Daca nu iti amintesti la a cata cerere esti pe parcursul anului calendaristic poti solicita o confirmare telefonica de la Biroul de Credit, tel 021 315 1017 sau 021 311 0267.

Informatiile solicitate iti fi transmise: 

  • prin posta (caz in care cheltuielile postale vor fi suportate de tine)
  • prin e-mail
  • dupa cum ati solicitat. in termenul legal de la data inregistrarii cererii.

Incepand cu luna martie 2008, bancile pot raporta Biroului de Credit: 

– datele negative (informatiile referitoare la intarzierile la plata a obligatiilor decurgand din relatiile de creditare a persoanelor fizice) doar dupa 30 de zile de la data scadentei; 

– datele pozitive (informatiile referitoare la creditele acordate debitorilor persoane fizice, de natura a contribui la evaluarea gradului de indatorare si a bonitatii acestora) se transmit dupa data incheierii contractului dintre participant si persoana fizica; 

– datele referitoare la inadvertente (informatiile neconcordante, rezultate din documentele prezentate la data solicitarii creditului, din culpa solicitantului) se transmit dupa stabilirea culpei solicitantului care a furnizat informatii neconcordante, de catre compartimentele competente ale participantilor; 

– datele referitoare la fraudulenti se transmit dupa luarea la cunostinta despre ramanerea definitiva / irevocabila a hotararii judecatoresti ori dupa data la care a devenit executoriu un act administrativ necontestat, prin care s-a stabilit vinovatia persoanei fizice aflate in relatie cu un participant; 

Datele furnizate Biroului de Credit pot fi stocate timp de maximum 4 ani, la expirarea acestui termen datele fiind fie sterse, fie transformate in date anonime pentru prelucrari statistice.   

Bancile si societatile de credit pot transmite date Biroului de Credit doar dupa ce te instiinteaza in prealabil, in scris, telefonic, prin SMS sau e-mail cu privire la intarzierea la plata si transmiterea datelor – cu cel putin 15 zile calendaristice inainte de data transmiterii.  Pentru motive intemeiate si legitime, legate de situatii particulare justificate, ai dreptul sa te opui transmiterii datelor tale cu caracter personal. 
Care sunt drepturile mele, in calitate de persoana ale carei date sunt inregistrate la Biroul de Credit? 

Persoanele ale caror date sunt inscrise la Biroul de Credit au urmatoarele drepturi (conform legii nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date): 

  • Dreptul de acces la date: dreptul de a obtine de la operator la cerere si in mod gratuit, pentru o solicitare pe an, confirmarea faptului ca datele in legatura cu propria persoana sunt sau nu prelucrate de catre acesta;
  • Dreptul de interventie: dreptul de a obtine, la cerere si in mod gratuit, rectificarea, actualizarea, blocarea, stergerea sau transformarea in date anonime a datelor a caror prelucrare nu este conforma legii;
  • Dreptul de opozitie: dreptul de a se opune in orice moment, din motive intemeiate si legitime legate de situatia sa particulara, ca datele care o vizeaza sa faca obiectul unei prelucrari, cu exceptia cazurilor in care exista dispozitii legale contrare.

Ce pot face daca am ajuns pe lista datornicilor din greseala?

In aceasta situatie va invitam sa contactati Biroul de Consiliere pentru Cetateni.  

Institutii relevante: 

S.C. Biroul de Credit S.A.
Calea Victoriei, nr.15, cod 030 023, sector 3, Bucuresti, Romania
Tel:  04 021 315 1017  sau 04 021 311 0267
E-mail: office@birouldecredit.ro sau situatie@birouldecredit.ro  

Nr. Registrul Comertului:  J40/2176/16.02.2004
Cod fiscal: RO16140132

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s