Cum si de ce ajungi la CEDO


Post-raspuns la o intrebare primita pe e-mail.

Pentru a ajunge la CEDO (Curtea Europeana a Drepturilor Omului), in cazul in care esti nemultumit de rezultatele unei actiuni in Justitia Romana trebuie sa treci prin urmatoarele etape:

1. Judeca-te cu statul in tara. La CEDO nu poti sa mergi decat dupa ce ai epuizat toate caile de atac din Justitia romana – procesul pe fond, apel, recurs – si esti inca nemultumit de rezultatul obtinut.

2. In termen de 6 luni, poti sa adresezi o plangere Curtii de la Strasbourg. CEDO nu judeca orice caz, ci numai incalcari ale Conventiei Europene a Drepturilor Omului – semnata de Romania in 1994 – si din protocoalele aditionale acestui act. Aproximativ 90% din plangerile adresate CEDO sunt respinse pentru ca nu sunt de competenta acestei instante de judecata.

3. Plangerea catre CEDO trebuie sa fie la obiect si bine argumentata. Trebuie sa contina o descriere a cazului, drepturile pe care consideri ca ti le-a incalcat si daunele pe care le ceri. La plangere trebuie sa atasezi documentele legate de cazul tau – raspunsurile autoritatilor, hotarari judecatoresti, expertize etc.

4. Documentele trebuie trimise (intr-un plic, nu prin fax sau e-mail) pe adresa : Curtea Europeana a Drepturilor Omului, Consiliul Europei, F – 67075 Strasbourg – Cedex. NU se trimit acte in original , ci copii simple , toate redactate in limba romana. Plangerea ta va primi un numar de inregistrare si va fi analizata de experti independenti ai Curtii, care, daca este nevoie, iti vor solicita lamuriri si acte suplimentare.

5. Curtea va transmite Guvernului plangerea ta si va cere explicatii. CEDO iti va tansmite raspunsurile Guvernului si iti va acorda un ragaz pentru a le comenta. 

6. Un complet de 7 judecatori ai CEDO decide daca plangerea este sau nu intemeiata. Daca da, dosarul va fi admis si va intra pe rolul Curtii. De acum, sansele de a castiga ajung la 99%.

7. In termen de aproximativ 3 luni, Guvernul reclamat are sansa de a negocia cu tine o intelegere amiabila. Daca se ajunge la o astfel de intelegere, procesul ia sfarsit.

8. CEDO judeca dosarul, decide ce drepturi au fost incalcate si stabileste valoarea daunelor pe care statul condamnat este obligat sa le plateasca.

9. La CEDO nu e nevoie de avocat. Totusi, daca simti nevoia de asistenta judiciara, poti apela la ea. Daca nu iti permiti sa platesti un avocat, poti contacta o organizatie de aparare a drepturilor omului, care ofera gratuit asistenta judiciara in astfel de situatii.

Modelul de cerere, procura, Regulamentul Curtii,  Conventia Europeana a Drepturilor Omului, adresa Curtii si alte lucruri utile gasiti AICI

20 de gânduri despre “Cum si de ce ajungi la CEDO

  1. Draga Madlene, inteleg ca, cererea tatalui tau a fost acceptata de catre CEDO si a primit un numar de inregistrare (21534–2005).

    Din „Nota în atentia persoanelor ce doresc sa se adreseze CURTII EUROPENE A DREPTURILOR OMULUI” mai precis din punctul 16 „La primirea primei dumneavoastra scrisori sau a formularului de cerere, grefa Curtii va va raspunde informîndu-va de deschiderea în numele dumneavoastra a unui dosar al carui numar trebuie mentionat în orice corespondenta ulterioara. În continuare, vi se vor solicita probabil documente, informatii sau explicatii suplimentare referitoare la plângerea dumneavoastra. Dimpotriva, grefa nu va poate da informatii cu privire la dispozitiile legale în vigoare în statul împotriva caruia va plângeti si nu da consultatii juridice privind aplicarea si interpretarea dreptului national” eu inteleg ca puteti scrie la adresa de corespondenta a Curtii si sa cereti detalii (aveti in vedere si faptul ca termenele la CEDO sunt foarte lungi) cu privire la situatia cauzei.
    Mult succes!
    P.S. Sunt aici pentru orice alte intrebari.

    • Multumesc mult pentru raspuns, drept sa va spun in toata aceasta perioada mi-am pierdut speranta ca o sa mai primim vreodata un raspuns de la CEDO. Tatal meu s-a adresat Curtii in 2005 iar de atunci i s-au cerut de 2-3 ori diverse acte, pe care le-am trimis, i s-a cerut sa specifice si in ce calitate se adreseaza curtii(persoana fizica sau juridica) iar ultimul raspuns l-am primit din camera a treia pe data de 9 martie 2009. Intrebarea mea ar fi cat trebuie sa astept pana sa primesc un raspun de la Curte cu privire la admisibilitatea cererii? Si cu toate ca am inteles ca poate oricine sa sustina o corespondenta cu CEDO, cred ca ar trebui totusi sa ma adresez unui avocat, sau este prematur? Multumesc anticipat.

  2. Madlene, ma bucur ca am putut fi de folos (atat cat ma pricep). Din ce spui tu e un proces normal la CEDO, cu termene mari (asa cum lucreaza Curtea) si daca a ajuns deja la Camera a treia, sansele de castig sunt de mari, cu conditia esentiala ca toate actele si lamuririle solicitate de Curte sa le trimiteti in termenul specificat si nu mai tarziu. Partea vatamata nefiind tinuta sa fie prezenta in fata completului, vreau doar sa stiu daca ati trecut de faza 5. „Curtea va transmite Guvernului plangerea ta si va cere explicatii. CEDO iti va tansmite raspunsurile Guvernului si iti va acorda un ragaz pentru a le comenta„.
    Consider ca nu e necesar sa platesti onorariile unui avocat, cel putin pana nu primesti confirmarea punctului 6 si respectiv a punctului 7:

    6. Un complet de 7 judecatori ai CEDO decide daca plangerea este sau nu intemeiata. Daca da, dosarul va fi admis si va intra pe rolul Curtii. De acum, sansele de a castiga ajung la 99%.

    7. In termen de aproximativ 3 luni, Guvernul reclamat are sansa de a negocia cu tine o intelegere amiabila. Daca se ajunge la o astfel de intelegere, procesul ia sfarsit. (As recomanda prezenta unui avocat la intelegerea amiabila cu Guvernul)

    Mult succes!

  3. Bun ziua!As dori sa aflu daca a trecut un an de la terminare unui proces penal si as vrea sa trimit o plangere la CEDO se mai poate. VA MULTUMESC ar fi urgent va rog sa-mi trimiteti un raspuns pe adresa mea de email.

  4. Fratele meu a fost omorat de un ticalos, prin aplicarea unui pumn in fata, si acesta a fost condamnat doar la 6 ani de puscarie.Am facut recurs si la ICCS Bucuresti, dar nu i s-a marit pedeapsa.Suntem nemultumiti de se ntinta data, va rog spuneti-mi unde ma mai pot adresa.Suferim enorm pt ca o parte din sufletul nostru a plecat odata cu cel drag noua. G

    • Doamna, în termen de 6 luni de la ultima sentința care va nemulțumește va puteți adresa CEDO.

      Plângerea catre CEDO trebuie sa fie la obiect si bine argumentata. Trebuie sa contina o descriere a cazului.
      La plangere trebuie atașate documentele legate de caz– raspunsurile autoritatilor, hotarari judecatoresti, expertize etc.
      Documentele trebuie trimise (intr-un plic, nu prin fax sau e-mail) pe adresa : Curtea Europeana a Drepturilor Omului, Consiliul Europei, F – 67075 Strasbourg – Cedex.
      NU se trimit acte in original , ci copii simple , toate redactate in limba romana. Plângerea va primi un numar de inregistrare si va fi analizata de experti independenti ai Curtii, care, daca este nevoie, vor solicita lamuriri si acte suplimentare.

      Condoleanțe Doamna.

  5. Buna ziua! Numele meu este Dobre Liviu si in anul 2005 am lucrat legal pe o nava elvetiana. In Germania am fost fortat de politia germana sa cobor de pe nava dupa care mi-au dat interdictie pe termen nelimitat pe motiv ca am „lucrat la negru” in Germania prejudiciind sistemul lor de asigurari sociale si prin exemplul meu negativ as fi instigat si pe altii sa faca acest lucru. Am facut mai multe demersuri, plangeri, contestatii cu argumente in favoarea mea si in cele din urma am ajuns cu ei in tribunal, am ajuns sa ma judec cu statul german intr-un tribunal…german. In ultima scrisoare pe care am primit-o acum aproximativ 3 ani imi cereau suma de 5.000 de euro ca sa pot sa ma judec. Sincer, nu mi se pare normal dupa ce mi-au incalcat drepturile si stau exilat in Romania de atatia ani sa mi se ceara bani pentru a-mi dovedi nevinovatia. Intrebarea mea este urmatoarea: imi puteti da adrese de e-mail a unor agentii nonguvernamentale de protectia drepturilor omului din Germania care ma pot indruma sa-mi salt interdictia lor xenofoba si eventual sa-mi recuperez macar salariul pana in prezent? Va rog sa-mi raspundeti pe adresa mea de e-mail.

  6. Buna.Cum aflu de procesul meu de la CEDO.Avocata pe care am avuto si mi-a pregatit dosarul nu mai dau de ea……si nici nu mai stiu nimic de proces.

    ajutatima va rog.

    cu respect Sfarila Viorel Ioan

    • Cu respect Stimate Domn, vedeti raspunsurile mele de mai sus , sau adresati-va CEDO
      European Court of Human Rights
      Council of Europe
      67075 Strasbourg – Cedex
      France

      Tel.: + 33 (0)3 88 41 20 18
      Fax: + 33 (0)3 88 41 27 30

      Cu stima.

  7. buna ziua. as avea rugamintea sa-mi spuneti daca in cazul legii 221/2009, privind acordarea de drepturi fostilor detinuti politici si urmasilor ,dupa parcurgerea tuturor etapelor procesuale din tara, ma pot adresa la CEDO, si eventual ce sanse de reusita sunt. multumesc anticipat.

    • Buna seara, dupa parcurgerea etapelor procesuale in tara, va puteti adresa CEDO, asa cum bine ati mentionat. In functie de speta dvs. curtea va decide; din cate cunosc eu, au fost litigii in acest domeniu castigate la CEDO.
      Cu respect,
      Iulian Serban

  8. Buna ziua ! Am si eu o intrebare la dumneavoastra .Am un proces cu un litigiu de munca la tribunalul Iasi .
    A fost desfiintat postul in mod abuziv si am fost si concediata printr-o decizie de concediere nula .In plingere am cerut constatarea nulitatii deciziei de concediere si desfiintarea in mod abuziv a postului .La fond sa discutat doar despre nulitatea deciziei de concediere ,unde am cistigat procesul obligindui sa ma angajeze inapoi pe post si trebuind sa-mi plateasca salariile pina la data angajarii. La recurs s-a admis hotarirea in parte ,adica a ramas valabila nulitatea deciziei de concediere dar fara sa fiu angajata iar pe post si fara sa mi se plateasca salariile . Nici la fond nici la recurs nu s-a discutata despre desfiintare abuziva a postului .Av. mea a facut contestatie la curtea de apel si revizuire recurs .Cu toate ca la judecarea contestatiei a fost aceeasi judecatoare de la recurs nu a fost admisa cererea de recuzare a judecatoarei si in urma judecatii a fost respinsa contestatia . Iar procesul de revizuire (dupa ce sa facut si aici cerere de recuzare ) va avea loc maine pe 24.06.2011. As dori sa-mi spune-ti daca si aici imi va fi respinsa actiunea ce pot face mai departe .Am acte care dovedesc toate abuzurile facute inclusiv la recurs av. angajatorului a depus acte fabricate dupa ce am cistigat procesul la fond iar judecatorul nu a luat nici o masura chiar daca a fost instiintat de av. mea ca acele acte sint fabricate si nu poate fi dovedita corectitudinea lor. Unde sa ma mai duc nu mi se pare corect ca justitia din Iasi sa incalce in mod flagrant un drept al unui om si nici intr-un caz prin minciuna . Va multumesc !

  9. buna ziua.as dori un raspuns la urmatoarea intrebare:
    am dat in judecata societatea pentru diferente de salariu raportate la salariul minim, incalcari ale CCM (sunt vreo 3 sau 4 capete ) .pentru CEDO voi face cereri separate pentru fiecare drept incalcat, sau asa cum sunt ele mentionate in hotararaile tribunalului si curtii.va multumesc frumos.

  10. Buna seara,

    ma numesc Claudia si am o intrebare.
    In anul 2008 am facut o extindere de locuinta,mai precis am mai construit 2 camere un hol si o toaleta.Problema este ca dupa ce am depus toate actele pentru eliberarea autorizatiei de constructie,primaria nu a mai venit cu nici un raspuns si eu am considerat ca toate sunt in regula si am inceput,chiar am si finalizat constructia.Dupa 6luni adica in ianuarie 2009 de cat am depus actele,m-am intors la primarie cu o cerere sa mi se explice de ce nu mi se elibereaza acea autorizatie si mi s-a spus ca am depasit 3cm si nu mi s-a mai eliberat nimic.
    In anul 2012 am primit o reclamatie de la un vecin cu ca nu am autorizatie de constructie si asa am ajuns la tribunal unde am pierdut procesul fiind acuzata de catre primarie ca mie nu mi s-a eliberat autorizatie din cauza ca atunci cand eu am depus actele pentru autorizatie adica dosarul cu toate avizele si cu cererile pentru acordul unic si cererea pentru eliberarea autorizatie de constructie,am furat toate actele si ca am avut nenumarate somatii de oprire a condtructiei.Eu nu am primit nici o somatie niciodata si nici actele nu le-am furat.Le-am cerut sa vina cu somatiile la dosar dar au spus ca toate au fost verbale.
    Deci intr-un final,am pierdut si procesu dar si recursul.
    Intrebarea mea este daca ma pot adresa si la CEDO sau ce mai pot face pentru ca hotararea este definitiva si irevocabila pentru cererea mea de actiune in constatare.

    Va multumesc si astept un raspuns

  11. Buna ziua. Daca am fost executata silit in baza unui contract de credit ipotecar care contine clauze declarate abuzive, m-as putea adresa Cedo pentru pierderea in acest mod a locuintei? Mentionez ca am facut contestatie la executare pe clauze abuzive, procesul inca se judeca insa mi-a fost respinsa suspendarea executarii silite atat pe fond cat si la apel. Instanta de judecata nu a tinut cont de deciziile in materie ale altor instante din tara sau ale CJUE . Consider ca mi-a fost incalcat dreptul la proprietate si sunt nemultumita de faptul ca sunt mii de sentinte ale instantelor nationale care au declarat abuzive clauzele respective obligand bancile la restituirea sumelor, iar in deciziile sale CJUE obliga practic judecatorii sa acorde suspendarea executarii silite in cazul contestatiilor care se intemeiaza pe clauze abuzive.

  12. Buna ziua eu sunt din Basarabia de peste prut adica din REPUBLICA MOLDOVA am o rugaminte la dm IULIAN SERBAN pe mine ma suspendat de permisu de conducere pe un termen de 2 ani pentru parasire de accidet insa acolo nu a fost accident rutier, si nici un fel de acident si in dosarele mele pentru acident si parasire de acident nu a fost mentionat data,ora,si anul,unde bine stim ca asta inseamna anulare de proces,insa cum in moldova legia nu functioneaza mia ramas de ales numai o plingere la CEDO nustiu face ori nu ce ma sfatuiti???

Lasă un comentariu